Futsal Holwerd 1 zet negatieve reeks uitwedstrijden voort

Deze week stond er een uitwedstrijd op het programma. In Groningen was G.S.F.V. Drs. Vijfje 6 de tegenstander. Thuis hadden we eerder dit seizoen de rode lantaarndrager met 9-6 verslagen. Een uitoverwinning zou ons op de ranglijst doen stijgen tot de tweede plaats. Maar uit winnen is ons dit seizoen nog niet gelukt gek genoeg. Slechts één gelijkspel leverde al onze uitwedstrijden op tot nu toe. Thuis daarentegen zijn we onverslaanbaar, we hebben al onze thuiswedstrijden deze competitie gewonnen. Maar nu moesten we dus uit, en qua selectie hield het niet echt over. De lijst met afwezigen was lang: Leo moest werken, Jeroen, Ulbe en Marco waren geblesseerd en Jan Johannes was naar de Kuip. Melvin kon niet mee omdat hij ook moest werken. Uiteindelijk was Egbert nog bereid om onze selectie aan te vullen zodat we uiteindelijk zes man hadden deze keer: Sjoerd, Rick, Kars, Berend, Egbert en ik. Dat beloofde niet veel goeds verwachtte ik. Kars had op tijd geopperd dat hij wel wou rijden. De tweede chauffeur meldde zich minder rap maar uiteindelijk was het Sjoerd die ook aanbood om te rijden. In twee auto’s togen we rond half acht richting Groningen. De koelbox was ik vanzelfsprekend niet vergeten. Wat we wel vergeten waren bleek halverwege de rit, Rick kwam erachter dat hij de ballen nog in de garage had liggen. Ook de waterflessen hadden we niet mee, onbekend was wie die eigenlijk thuis had liggen. Het gemis mocht de pret echter niet drukken. Rond half negen kwamen we aanrijden bij het ACLO Sportcentrum. Alvorens het parkeerterrein op te rijden lanceerde Sjoerd de Clio over een flinke hobbel. Dat dit geen lekke band opleverde viel mij niet tegen. Sjoerd parkeerde op de laatst beschikbare parkeerplaats naast het Sportcentrum. Toen Kars even later aan kwam moest hij aan de overkant van de weg parkeren. Er was nog tijd voor sigaretje en Egbert en ik keken ondertussen onze ogen uit wat er in en uit het Sportcentrum kwam. Ook de rest had het in de gaten. Toen we het Sportcentrum binnen gingen keken we eerst nog even bij het korfbal en het judo. Na het omkleden werd de aandacht gevestigd op het volleybal, dat zag er erg goed uit. Het was jammer dat we ook nog even moesten futsallen tussendoor. Scheidsrechter Schilstra was in geen zalen en wegen te bekennen. Gelukkig was er een vrijwilliger die de wedstrijd wel zou leiden. Rond negenen trapten we af voor de elfde competitiewedstrijd van dit seizoen.

Het begin was nog vrij hoopvol. Nadat Sjoerd zijn schot gepareerd was door de keeper stond Berend op de juiste plaats om aan te tekenen voor de 0-1. Maar niet veel later moesten we ook al weer de gelijkmaker toe staan toen een voorzet vrij ongehinderd in mijn goal gewerkt worden door een tegenstander, 1-1. In het vervolg hield G.S.F.V. Drs. Vijfje 6 de druk er aardig op en gaf ons hierdoor weinig gelegenheid tot het creëren van veel kansen. Zo nu en dan leek er wat ruimte achter de defensie van de Groningers maar de keeper fungeerde prima als laatste man. Gestaag liep G.S.F.V. Drs. Vijfje 6 uit naar een 4-1 voorsprong, wij hadden het lastig met hun snelle omschakeling en met maar één wissel zat er te weinig beweging in onze ploeg. Uit een corner van Sjoerd van rechts kopte een verdediger de bal achter zijn eigen keeper wat ons de 4-2 opleverde. Dichterbij kwamen we echter niet. Bij aanvallen van G.S.F.V. Drs. Vijfje 6 leken zij telkens een mannetje meer te hebben dan wij, nog voor rust liep de score op tot 6-2.

Te weinig beweging en actie van onze kant werd geklaagd in de rust. Met maar één wissel is het echter ook lastig druk zetten en houden, maakt niet uit tegen welke tegenstander dan ook. Maar in het begin van de tweede helft leefden we nog even op. De vrijwillige scheidsrechter floot amper in de twee keer 25 minuten die deze wedstrijd duurde. Op zich was het een best sportieve wedstrijd maar dat de 6-3 van Sjoerd goed gekeurd werd was bijzonder. Feit was dat hij eerst een overtreding beging om de bal in het centrum te bemachtigen, maar vervolgens gaf hij twee tegenstanders mooi het nakijken en verschalkte daarna ook nog de keeper. Egbert was het die daarna met links goed raak schoot in de rechterhoek, 6-4. En de 6-5 kwam van de voet van Kars, na een prima 1,2 met Egbert schoot Kars raak in de korte hoek. Daarna was de koek wel op van onze kant. Hoewel ik nog wel aardig wat tegenhield kon ik niet voorkomen dat G.S.F.V. Drs. Vijfje 6 gestaag uitliep. Een terugspeelbal van Berend besloot ik eerst maar niet aan te raken, maar toen de bal op mijn paal belandde en terugrolde in het veld kon ik weinig anders met een tegenstander in mijn rug. Ik besloot de bal toch maar weg te werken. Met zijn allen in de goal, en een vrije trap op een meter voor mijn doellijn, het liep uiteindelijk toch nog goed af. G.S.F.V. Drs. Vijfje 6 wist niet te scoren uit deze hachelijke situatie. Maar voor de rest liepen ze nog vrij gemakkelijk uit tot een ruime 11-5 overwinning. Eén of twee wissels meer had deze wedstrijd een heel andere uitslag kunnen brengen maar nu restte ons weer een ruime nederlaag helaas.

Teleurgesteld smaakte het bier toch nog prima. De terugreis ging zoals gebruikelijk weer langs de McDonald’s en we maakten er nog een gezellige avond van met de nodige snacks. Berend en ik kwamen nog tot een tweede ronde zelfs, de rest had genoeg aan hun originele bestelling. De terugreis bij Sjoerd achterin hadden we het zo druk met praten dat Sjoerd uiteindelijk de afslag naar de Centrale As miste. Even hoopte ik dat we nog langs het Vliet zouden gaan maar dat zou teveel van het goede zijn. Via Earnewâld en Garijp kwamen we uiteindelijk weer in Burgum waarna we alsnog weer op de Centrale As uitkwamen. Het zal rond twaalven zijn geweest dat ik uiteindelijk weer veilig thuisgebracht werd. Uit weer niet een overwinning geboekt jammer genoeg. Maar wel mooi weggeweest met ons zessen…